Marně přemýšlím, z jakého důvodu se nám nedaří zvednout účast na našich trailových závodech. Snažíme se (TEMPO MAKERS RUN TEAM) připravit celý závod jako ostatní velcí pořadatelé. Vybíráme krásné traily v okolí Plzně. Hledáme místa, kde se žádné závody ještě nekonaly, aby trasa byla ponejvíce přímo v lese. Naši partneři jsou výhradně místní patrioti, kterým se snažíme pomoct v jejich rozmachu. Zázemí závodu máme sice skromné, ale plně dostačující. Vše, co běžec potřebuje, u nás vždy najde.
Přesto všechno je účast velmi skromná a nikdy nepřesáhla ani 40% z kapacity závodu. Nad vodou nás drží naši nejvěrnější příznivci a jejich láska k běhání a sportu vůbec. Nechceme z našich závodů udělat výdělečný podnik, kumulující mnohatisícový zisk, i když nás to částečně živí. Snahou je vždy a stále bude, nabídnout vám tu nejlepší sportovní akci za přijatelnou cenu.
Říkáte si, zda jsme asi spadli z měsíce. V dnešní době, kdy největší roli ve všem hrají finance, se snažíme nabídnout běžecký závod za malý peníz. Jak naivní, jak úsměvné. Ano, dneska už zase mají navrch závody RunCzech, Běhej les, Run tour a mnohé jiné i menší běžecké seriály, které před několika měsíci doslova brečely, skuhraly a žadonily všechny o pomoc. Mají totiž za sebou silné partnery, lobby známých sportovců či politiků, marketingové oddělení s nabitým rozpočtem a díky tomu malé závody doslova zašlapou do země právě těmito aspekty.
V květnu jsem na tomto místě psal, že díky koroně si běžci budou malých závodů více vážit. To se nakonec ukázalo jen jako dočasný stav a přiznejme si, bylo to moc příjemné. Jenže běžec zvyklý na „přehnaný servis“ se po chvilce rozhodl vrátit zpět tam, kde mu ten jeho servis nabídnou. Malé závody bral v tu chvíli jako nouzový stav a možnost si zazávodit, dokud nedojde ke zlepšení situace a vrátí se osvědčené velké závody. Hned, jak k tomu došlo, hurá za svými známými a léta vyzkoušenými běhy. Realita doby, nad tím nelze smutnit, jen to respektovat, bohužel.
Vážíme si všech jedinců, kteří najdou cestu na naše závody. Opravdu chceme každému osobně poděkovat. Každý je u nás VIP běžec, který vyžaduje maximální pozornost a tu také dostane. Naši partneři – naprosté jedničky. Nemají podmínku, že na závodě musí být minimálně pět set účastníků a jejich reklama na každém kilometru závodu. Věnují nám převážně ceny a svůj drahocenný čas, což rozhodně není málo. A když už dají nějakou tu korunu, tak klobouk dolů. Za to vše mají od nás velký obdiv.
Na konci roku (uteče to tak rychle) nás čeká bilancování a budeme přemýšlet co dál. Pokračovat v tom, co jsem začali, i když jen pro pár skvělých borců, nebo toho zanechat a ušetřené síly využít na jinou činnost? Neruda řešil otázku, kam s ní. My řešíme dilema, jakou cestou se vydat. Vydrží nám naše odhodlání a nadšení i v dalších letech v boji s nerovným protivníkem? Přesvědčíme ostatní, že naše závody děláme opravdu jen pro běžce a ne pro pořadatele a peníze? Začnou běžci konečně hledat správné běžecké závody nebo je nejvíce budou zajímat jen ty „vymoženosti“ velkých podniků?
Dnešní doba je plná komerce, přehnaných nároků, komfortu a hlavně kumulace finančních prostředků, sport nevyjímaje. Vzájemné přátelství, setkávání lidí a dobré vztahy jsou vedlejší, i když by to mělo být právě naopak. Možná proto je dobré se vrátit tam, kde je to takové jako to bývalo na samém začátku běžeckých závodů, kdy běh a závod byl hlavním kritériem pro výběr, zda se závodu zúčastníte.
Padnou TEMPO MAKERS závody za oběť větším, hlavně komerčním seriálům či závodům? Rozhodne láska ke sportu nebo diktát bohatých pořadatelů závodu?
Jirka Mašek a TEMPO MAKERS RUN TEAM