RANNÍ KÁVA S JIRKOU PLUS DVĚ MINUTY BĚHU (1/2024)

Přestože jsem předpokládal jsem zahájení až v lednu, okolnosti posledních dnů, které jsem zažil na vlastní kůži, mě nutí napsat první příspěvek. Nebude vyloženě o běhu, ale jízdě na kole po Plzni. Předně musím dodat, že hlavně běhám, ale poslední léta jezdím i častěji na kole.  

Chválím Plzeň za budování nových cyklostezek, ale zároveň by bylo dobré budovat i vztahy mezi chodci a cyklisty. Občas vše narušují i neukáznění běžci, stejně jako se najdou neukáznění cyklisté, ale o tom až někdy jindy v typicky běžeckém příspěvku.  

Převážně chodci nerespektují, že cyklostezky jsou rozděleny namalovanými piktogramy pro chodce a cyklisty. Obrovský problém je navíc tam, kde jsou cesty určené jen pro cyklisty (dobře označeny jednak značkou a zadruhé opět přímo na cestě). Je zajímavé, že v takovém případě chodci tuto skutečnost nerespektují a pohybují se převážně v místech pro cyklisty. Uvedu příklad. Cesta po Borské ulici směrem na Karlov. Vpravo u zdi je cesta vyloženě pro cyklisty, poté travnatý pás a hned chodník pro chodce. Skutečnost? Když jsem tím místem projížděl, osm chodců šlo po cestě určené pro cyklisty, jeden po cestě určené pro chodce. A takových příkladů v Plzni bych mohl uvést mnoho. Nedej bože, když těmto lidem něco řeknete. Zahrnou vás množstvím vulgarit, to v lepším případě, o tom druhém ani nemluvím. A to vůbec nebudu zmiňovat chodce pejskaře. Chybí vzájemný respekt. 

Je chvályhodné, že se staví stále nové cyklostezky, které všem cyklistům ulehčují pohyb po městě, ale ještě by chtělo přidat i trochu osvěty zvláště pro chodce. Nějakou zajímavou formou vysvětlit, že na některých místech v Plzni existují oddělené cesty zvlášť pro chodce a pro cyklisty. Možná by v té souvislosti stálo za uvážení, také čas od času obnovit malování právě na uvedených cestách.   

Myslím, že i tento příspěvek patří mezi problémy, nad kterými je potřeba se občas zamyslet. Správné soužití chodců, respektive běžců a cyklistů je velmi důležité.   

Jirka, běžecký trenér TEMPO MAKERS